08/03/20: הקורונה ממשיכה להתפשט בעולם - איך ממשיכים להתנהל עם ההשקעות?

CORONAVIRUS

Photo by CDC on Unsplash

לאור ה"פאניקה" המוצגת בתקשורת והלחץ הפסיכולוגי שהיא מייצרת חשוב לנו לשלוח קריאת הרגעה ולהתייחס להשקעות ולתיקך המייועץ על-ידנו.
מצד אחד הקורונה הפכה להיות מגיפה כלל עולמית כולל סגירת מפעלים ברחבי העולם ופגיעה משמעותית בסקטורים מסוימים כגון: תיירות, תעופה, רכבים וכדומה.
בשלב זה קיימים שלושה אזורי הדבקה משמעותיים: סין, אירופה והמפרץ הפרסי:

CORONAVIRUS SPREAD

אבל מהצד השני מתפרסמים שלושה נתונים מעודדים מתחום הכלכלה והרפואה:
1. הכמות היומית של הנדבקים בסין ירדה משמעותי מאלפים כל יום (במהלך פברואר) למאות בתחילת מרץ ולמאות בודדות בימים האחרונים.
2. המשק הסיני חוזר לאט לעבודה תוך פיקוח והתמודדות עם המגיפה.
3. כמות המחלימים מהקורנוה עולה ממאות בתחילת פברואר לאלפים מתחילת מרץ.

CORONAVIRUS SPRED IN CHINA

כמו במגיפות קודמות רצוי לנהוג בזהירות ולהימנע מצעדים דרמטיים בשלב זה. חשוב לזכור שהמגיפה לא כילתה את המפעלים, העובדים או כלי השינוע, אלא עצרה את פעילותם לפרק זמן. כשהמגיפה תיבלם, הפועל הסיני יחזור לייצר, התשתיות יחזרו לפעול במלוא התפוקה והכלכלות והבורסות ברחבי העולם יחזרו לצמוח.

כיצד להיות ערוך עם ההשקעות בתקופה זו?
חשוב לנו להדגיש שהנחת המוצא שלנו בטלביט היא שתיק ההשקעות חייב בכל עת להיות ערוך לכל תרחיש בשווקים. התרחיש מופיע כל פעם בצורה אחרת: פעם משבר כלכלי, פעם משבר מלחמתי ופעם משבר בריאותי.

על מנת שהתיק יהיה ערוך אנחנו מציעים לבנות תיק השקעות בהתאם לשלושה עקרונות מנחים:

1. התבססות ההשקעות על מדדים מובילים בלבד. תיק ההשקעות צריך להיות מורכב מקרנות סל ומלקות העוקבות אחר מדדים מובילים בלבד גם במניות וגם באג"ח וזאת עוצמתו.

גם אם הקורונה תהפוך למשבר כלכלי עולמי אין חשש ממחיקת ההשקעות – המדדים יחזרו לעלות בהתאוששות הכלכלות מהמשבר. ההשקעה במדדים מובילים ובפיזור עולמי מאפשרת לנו לנצל את המשבר ולהגדיל השקעות במחירים זולים על מנת שבהתאוששות הרווח יהיה גדול והגעה לשערי טרום המשבר תהיה מהירה.

2. טווח ההשקעה של התיק חייב להיות חמש שנים ומעלה על מנת שיהיה לנו מספיק זמן להמתין להתאוששות בשווקים. כשאין צורך מיידי לשימוש בכספי התיק בטווח הקצר, אין לחץ פסיכולוגי לבצע פעולות מסוכנות על מנת להחזיר את ההפסדים במהירות ובסיכון מיותר.
כאשר התיק מבוסס על השקעות במדדים מובילים – הזמן הוא לטובתנו!

3. התמקדות חלק מההשקעות בתיק במטבע הדולר. הדולר נחשב היום למטבע היציב והבטוח בעולם ובאופן טבעי, בתקופות משבר, השקעות אג"ח הנקובות בדולר מושכות חלק ניכר מהכסף ש"בורח" מההשקעה במניות או בשווקים האחרים. הגידול בהשקעה בנכסים דולריים מעלה באופן טבעי את ערכו של הדולר בתיק וממתן את התנודתיות והירידות.

מבחינתנו הנוסחה של שילוב השקעות במדדים מובילים עם חשיפה למטבע הדולר ומספיק זמן לתת לשווקים להתאוששות היא הנוסחה הנכונה והטובה ביותר להתמודד עם אי-הוודאות שבאה עם הקורונה והשפעתה על הכלכלה העולמית.

מה האסטרטגיה שלנו לתקופה הקרובה?
כאשר התיק מבוסס על עקרונות אלו אנחנו לא מושפעים מלחצים פסיכולוגיים והמטרה שלנו היא לא "לברוח" מהשוק ולמכור את ההשקעות אלא להיות ערוכים, לחכות להזדמנות הראשונה ולנצל את המשבר על מנת להגדיל את ההשקעה במדדים שנפגעו וליהנות מההתאוששות המהירה שלהם.
על מנת שנוכל ליישם את האסטרטגיה שלנו אנחנו ממתינים לשני איתותים:
1. חדשות חיוביות על בלימת התפשטות הקורונה/דרך התמודדות בדוקה נגד הקורונה. חדשות טובות ועקביות על המגיפה יפחיתו משמעותית את ה"היסטריה" הקיימת היום ברחבי העולם ויאפשרו לשווקים לחזור למסלול עליה ללא לחצים פסיכולוגיים משמעותיים.

2. בלימת מחיר במדדים המיועדים להגדלת השקעה. מכיוון שהשוק חזק יותר מכולנו ואיננו רוצים להיות צודקים אלא חכמים, חשוב לנו לבדוק שגם השוק "שם לב" לחדשות הטובות בנושא הקורונה והוא מתחיל ל"אסוף סחורה". שילוב של בלימת הירידות בהשקעה וגידול במחזורי המסחר מאותת לנו שגם השוק משנה את יחסו למדד.
להלן דוגמה לבלימת מחיר בגרף:

Price braking Example

קבלת החלטה על סמך שני איתותים אלו תפיק תשואה רווחית על ההשקעה מכיוון שגם ההשקעה אטרקטיבית מבחינה כלכלית וגם השוק הבחין בכך והתחיל להזרים כספים.

Investment Conclusion

מסקנות ופעולות

ניסיונות העבר מעידים שגם לאירועים שנראים לנו קריטיים, וגוררים עליה ברמת אי הוודאות, קיימת השפעה מוגבלת על השווקים. גם מגיפת הקורונה עשויה להתברר כרעש זמני ולכן אנו, כיועצי ההשקעות בשוק ההון מדגישים את החשיבות בשמירה על קור רוח.

להלן גרף מדד ה- S&P 500האמריקאי. מהגרף ניתן לראות שכל כמה שנים השוק עובר משבר ממנו הוא יוצא מחוזק יותר:

SPY Chart

בהסתכלות מאקרו עולמית, קיימים בטווח הבינוני מספיק גורמים שיתמכו בהמשך עליות גם אם מגיפת הקורונה תגרור את השווקים למשבר.

לסיום, ניתן גם למצוא נקודת אור מהקורונה:
1. העולם לומד לאט לאט להיגמל מסין ולהעביר חלק מהייצור למדינות אחרות.
2. המעבר לעבודה מהבית הופך יותר ויותר לגיטימי ויעיל גם בשעות חירום.
3. אפשר להסתדר בחיים גם בלי "עלי אקספרס".
4. במקרה חירום העולם משתף פעולה למרות הטינות והמחלוקות היום-יומיות

נותר לנו לאחל בריאות רבה ולהשתמש בכל האמצעים שבידך להישמר מפני הקורונה.

Investment Warning

אזהרה

אזהרת השקעה
הניתוח מפורסם כשירות חינם לציבור וללא מחויבות.

אין לראות בכל הכתוב משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ומהווה ניתוח אישי של החברה או עובדיה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת טלביט עוסקת בייעוץ השקעות פרטי בשוק הון ועשויה לייעץ ללקוחותיה להשקיע במדד המסוקר או כל מדד אחר בהתאם לצורכי לקוחותיה.
 
כל הזכויות שמורות לטלביט יועצים פיננסים בע"מ ©
אין להשתמש במידע אשר באתר לשום מטרה אחרת לרבות הפצה או הצגה בציבור, בלי אישור מפורש מהחברה.