22/03/20: דעות אחרות ומעט פרופורציה בנוגע לקורונה – ממשיכים להתנהל עם ההשקעות?

dreamstime_m_174317496

מקור: ID 174317496 © Skypixel | Dreamstime.com

בשבוע האחרון ממשיכה התקשורת להזין בידיעות מדאיגות. חוסרים בבדיקות ומכונות הנשמה, תחזית לאלפי מתים בישראל (לפי מנכ"ל משרד הבריאות) ולמאות אלפים ברחבי העולם, מעוררים רגשות קשים הגורמים לאי ודאות ואף לחרדות ופאניקה.
אנחנו ב"טלביט" בודקים ומצליבים מידע ממקורות שונים. בסקירה הבאה נשתף בדעות שונות מאלה הנאמרות על ידי הגורמים הרשמיים. מדובר בתחזיות אופטימיות על התפשטות הקורונה, תחזיות אלה מגובות ע"י רופאים ומומחים לאפידמיולוגיה וביולוגיה. נראה שחשיבה זו חודרת לאט לאט ל"מיינסטרים" בעולם כולו:

1. הקורונה, כמו מגיפות אחרות לאורך ההיסטוריה, מדבקת מאוד ומכפילה את מספר החולים בה במהירות רבה. על פי הערכה מוסמכת, כל חולה קורונה (גם אם המחלה לא התפרצה אצלו) מדביק כל יום שלושה אנשים בסביבתו.

2. לאורך ההיסטוריה האנושית, התפרצו מגפות שפגעו כמעט בכל העולם, גם בתקופות בהן המוביליות הייתה מורכבת ואיטית, מדינות היו מתבדלות והשינוע בין מדינות ארך זמן רב. מגפות שונות בהן האבעבועות השחורות, הדבר, השפעת הספרדית ועוד, פגעו במהירות במרבית האוכלוסייה, למרות שהגיעו מבודדים שנדדו בין ארצות ויבשות.

3. שיטת הבידוד שנויה במחלוקת לטיפול במגיפה. על מנת לטפל באוכלוסייה של עשרות אלפים הנמצאת בבידוד, הרשויות זקוקות לאלפי עוזרים מתחומי: בריאות, בטחון, אכיפה, הצלה וכדומה. מספיק שמעטים מהם נדבקים מהמבודדים על מנת שתתחדש התפרצות המגיפה בקרב הקהילה הלא-מבודדת.

4. הדרך היחידה למגר מגיפה היא באמצעות נוגדנים שהגוף מייצר באחת משתי דרכים; תחלואה (במחלה) או חיסון. מכיוון שטרם הומצא חיסון לקורונה, הדרך המהירה למגר את המחלה היא באמצעות תחלואה וייצור נוגדנים.

5. כמו בכל מגיפה ובעיקר בשפעות ובכללם הקורונה, ניתן ללמוד מהסטטיסטיקה. עפ"י הסטטיקטיקה המעודכנת, נכון להיום, יש בעת כתיבת שורות אלה, 300,000 חולי קורונה ידועים בעולם, אך סביר להניח שיש בקהילה מיליוני חולי קורנה שעוד לא אותרו כיוון שאינם סובלים או מגלים סימפטומים כלשהם.

6. בסין, בעיר ווהאן, שם החלה המגיפה, כמות החולים ב-20/01 הייתה 278 וחודש אח"כ ב-20/02 הייתה 76,900 חולים. בתחילת מרץ כמות החולים גדלה לסך של 80,000 ואז באחת נעצרה כמעט לחלוטין.

Coronavirus spread

המסקנה העולה מכל אלה היא:
לא הבידוד עצר את התפשטות המגיפה בסין, אלא הנוגדנים שפיתחה שאר האוכלוסייה שנדבקה במחלה, לא פיתחה סימפטומים ונבראה ממנה. הנגיף לא יכול להתפשט לאוכלוסייה שכבר חלתה במחלה והבריאה מכיוון שהיא פיתחה נוגדנים.
על בסיס השארות אלה החלו מומחים, בחלק ממדינות המערב ואסיה, להציע שבמקום לבדוק האם יחיד כלשהו חולה במחלה ולבודד אותו – להתמקד בבדיקת שיעור נושאי הנוגדנים למחלה מסך כל האוכלוסייה, כבסיס להבנה והחלטה, האם המגיפה יכולה להמשיך ולהתפשט או שהיא בדרכה להיבלם ובהתאם יינתן האישור להוציא את האוכלוסייה מבידוד.
משמעות ניתוחים אלה על ההשקעות בשוק ההון, שבחלק ממדינות המערב בהן המגיפה כבר נמצאת בעיצומה, לאחר הדבקת מרבית האוכלוסייה, המגיפה תבלם והמשק יוכל התאושש במהירות ויחזור לתפוקה וייצור.
אנו עדים לניצנים ראשונים לחזרה לתעסוקה מלאה בסין בשבועיים האחרונים ואף שומעים על חזרתו של זיהום האוויר במדינה, לצד מסחר מול סין וקבלת מוצרים וסחורות מסין.

Investment Conclusion

מהי אסטרטגיית ההשקעות שלנו לעת הזו?

כפי שציינו בסקירות הקודמות, מטרתנו- למצוא את העיתוי הנכון להגדלת השקעה במדדים שנפגעו בירידות האחרונות על מנת להרוויח מההתאוששות המהירה לאחר מכן. מכיוון שאנחנו בעיצומו של משבר אנחנו זהירים מאוד ולכן נקפיד על ביצוע הפעולות כאשר יתקיימו שני התנאים הבאים:
1. חדשות שיבשרו על השתלטות על הקורונה; מיגור או בלימת התפשטות. חדשות אלה יפחיתו את אי הוודאות והעדריות בשוק ויאפשרו לשווקים לחזור למסלול צמיחה.
2. בלימת הירידות בבורסות ברחבי העולם. שתאפשר להיות חכמים ולא רק צודקים. לשם כך נדרשת המתנה עד שגם ה"שוק" ישים לב לחדשות הטובות בנושא הקורונה ויפעל בהתאם.

נראה כי בחדשות, נראים ניצנים של בשורות טובות בתחום:

א. בסין- בלימת המגיפה נמשכת והמשק שם חוזר בהדרגה לפעילות.

ב. בסינגפור- החלטה על בדיקת שיעור נושאי הנוגדנים באוכלוסייה ולא להתבסס על בדיקת חולים חדשים בקורונה בלבד. מסקנות הממצאים בסינגפור ישפיעו על שאר העולם.

ג. ברחבי העולם- חברות רבות מבצעות ניסויים בבני אדם למציאת חיסון לחולי קורונה במטרה לצמצם את השפעות המחלה במידה וכבר נדבקו בה.

כאשר אנחנו בוחנים את הבורסות ברחבי העולם אנחנו מקפידים להיזהר מ"מלכודת דובים" ( תופעה בה לאחר ירידות משמעותיות בשווקים, מופיע גל קצר ומהיר של עליות שמפתה משקיעים להשקיע מחשש שיפספסו את העליות שלאחריו חוזר המדד לרדת במהירות).
מניתוח מדד סטאנדארד אנד פורס 500 נראה כי אין עדיין בלימת מחיר ברורה אך ניכרות בלימות שהופכות אחר כן למלכודות:

S&P500 Chart

בלימת המחיר אותה אנו מחפשים עשויה להתרחש, בימים או בשבועות הקרובים. אנחנו עוקבים בהקפדה וסבלנות אחר מציאת הזמן האופטימלי להגדלת ההשקעה ברמת הביטחון הגבוהה ביותר שניתן למצוא בתיקך.

לסיכום

בשבועות האחרונים התרחשו ירידות חדות בשווקי המניות והאג"ח הקונצרני ברחבי העולם.

השוק ידע משברים לפני תריסר שנים, במשבר 2008.
שני גרפים המוצגים מטה יסייעו לראות את המשבר הנוכחי בפרופורציות:

אג"ח קונצרני ישראלי בהשוואה למשבר 2008:
מהגרף ניתן להסיק שתי מסקנות חשובות:
1. המשבר הנוכחי, נכון לעכשיו, דומה למשבר 2008.
2. התאוששות מדד האג"ח בשנת 2008 ערכה חצי שנה מהשפל של תחילת 2009 לשיא שהיה בו בשנת 2008.

ISRAEL CORPORATION BOND GRAPH

ניתוח מדד סטנדארד אנד פורס 500 האמריקאי בהשוואה למשבר 2008 מלמד, כי למרות מה שנאמר בתקשורת, המשבר הנוכחי לא החזיר את המדד שנים רבות אחורה ואינו מתקרב לשערי השפל של משבר 2008.

S&P500 Chart

כפי שציינו בסקירות הקודמות, "משבר הקורונה", הוא הפתעה שאיש לא ציפה לה. בעת הזו חשוב לנהוג בחכמה בכל הנוגע לתיק ההשקעות באמצעות זיהוי הזדמנויות לרווח ותשואות.
מניסיוננו רב השנים, תקופות כאלו הן הזדמנויות שצריך לדעת לנהל בשיקול דעת ובסבלנות.

אנחנו זמינים במייל, בטלפון ובוואטסאפ ולאור ההגבלות שפורסמו ביום שישי, על פגישות פנים אל פנים ומתוך דאגה לבריאותך, אנחנו זמינים גם בפגישת וידאו.

Investment Warning

אזהרה

אזהרת השקעה
הניתוח מפורסם כשירות חינם לציבור וללא מחויבות.

אין לראות בכל הכתוב משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ומהווה ניתוח אישי של החברה או עובדיה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת טלביט עוסקת בייעוץ השקעות פרטי בשוק הון ועשויה לייעץ ללקוחותיה להשקיע במדד המסוקר או כל מדד אחר בהתאם לצורכי לקוחותיה.
 
כל הזכויות שמורות לטלביט יועצים פיננסים בע"מ ©
אין להשתמש במידע אשר באתר לשום מטרה אחרת לרבות הפצה או הצגה בציבור, בלי אישור מפורש מהחברה.