22/10/20: הבחירות בארה"ב וההשלכות על ההשקעות בחודשים הקרובים

USA ELECTIONS

Photo by Tiffany Tertipes on Unsplash

בסקירתנו שנשלחה באפריל, המלצנו על הגדלת רכיב המניות בתיק במטרה לנצל את הפאניקה שהייתה בשווקים עקב התפשטות מגפת הקורונה ברחבי העולם ושינוי המגמה בשווקים, וצדקנו!.
מאז ועד היום שווקי המניות המשיכו לעלות ואיתם שווי תיק ההשקעות.

בחודש האחרון אנחנו שמים לב, כי לצד העלייה בשווקים מופיעה גם עלייה משמעותית בתנודתיות שלהם ובכלל בעצבנות של המשקיעים.
מאחורי העצבנות של המשקיעים והתנודתיות בשווקים עומדת דאגה אחת עיקרית – הבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו בקרוב.

במאמר זה – אנו סוקרים את ההשפעות של מערכת הבחירות בארה"ב על שוק ההון, ומביאים מספר המלצות כיצד להיערך עם תיק ההשקעות בתקופה רגישה זו.

מערכת הבחירות, שתיערך ב-03/11 (יום שלישי) בין דונלד טראמפ הרפובליקני ולבין ג'ו ביידן הדמוקרטי, רווית יצרים ואחת הקוטביות ביותר שנערכו לאורך ההיסטוריה האמריקנית.
את מערכת הבחירות מלווים שלושה תהליכים מעוררי דאגה שהשפעתם עשויה לשמש קלף חזק בידי המתמודדים:

  • מגיפה הקורונה והשפעתה על מערכת הבריאות, הכלכלה האמריקאית ומצב הרוח של הציבור.
  • התערבות גורמים זרים בבחירות בארה"ב.
  • מחאות חברתיות וקבוצות אנרכיסטיות ברחבי ארה"ב.

1. מגיפה הקורונה והשפעתה על מערכת הבריאות, הכלכלה האמריקאית ומצב הרוח של הציבור.
– המצדדים בביידן מציגים את נתוני התמותה הגבוהים, מערכת הבריאות הקורסת בארה"ב , הסגרים חדשות לבקרים וחוסר היכולת של טראמפ לגבש אסטרטגיית טיפול במגיפה.

– המצדדים בטראמפ נעים במנעד שבין הכחשת המגיפה לבין התייחסות למגיפה כאל עוד מחלה (כמו שפעת). תומכי טראמפ רוצים להמשיך ולהניעה את הכלכלה ולהימנע מסגרים או פעולות אשר עשויות לפגוע בשוק העבודה וברמת חייהם.
טענתם המרכזית היא שהרוב המוחלט של האזורים שנפגעו מהקורונה הם אזורים בשליטת מושלים דמוקרטיים שיש להם אינטרס ליצור בהלה על מנת להשפיע על הבחירות בארה"ב נגד טראמפ.

USA AND COVID 19

2. התערבות גורמים זרים בבחירות בארה"ב.
– המצדדים בביידן טוענים, שכמו בבחירות הקודמות ב-2016, גם היום הרוסים תומכים בטראמפ באמצעות הרשתות החברתיות ואתרי "פייק ניוז". המטרה של הרוסים בתמיכה בטראמפ היא חוסר הרצון שלו להטיל סנקציות כלכליות משמעותיות על הרוסים חרף ההתערבות שלהם בסכסוכים ברחבי העולם: סוריה והמזה"ת, אוקראינה, בלרוס, ארמניה וכדומה.

– המצדדים בטראמפ טוענים שההתערבות האמיתית בבחירות בארה"ב מגיעה משתי מדינות מאוד עויינות: סין ואיראן, שלשתיהן יש אינטרס משמעותי בירידת כוחה והובלתה של ארה"ב בעולם.

3. מחאות חברתיות וקבוצות אנרכיסטיות ברחבי ארה"ב.
– מצדדי ביידן טוענים שטראמפ מעודד גזענות ועליונות הלבנים על המיעוטים האחרים בארה"ב. פעולות כגון הגבלת הכניסה ממדינות מוסלמיות, אלימות של המשטרה כלפי שחורים ומניעת כניסה של מהגרים ממרכז ודרום אמריקה לארה"ב מצביעות על גישה גזענית של טראמפ.

– מצדדי טראמפ טוענים שהתמיכה של הדמוקרטים בכל תנועות המחאה האמריקאיות מטרתן אחת – ליצור אנרכיה ברחבי ארה"ב. כל השוד, הביזה והאלימות שמתלווה למחאות אלו רק מצדיקה את עמדתם. בנוסף, לאפשר כניסת מהגרים ללא הגבלה לארה"ב תפגע משמעותית, לדעתם, במקרם החיים ובכלכלה האמריקאית ותעמיס מאוד על רשויות הרווחה.

במקביל לכוחות חיצוניים אלו קיים שוני משמעותי בהשקפת העולם בין טראמפ לבין ביידן.
מנאומי הבחירות של ביידן ניתן להסיק שהוא תומך בהגבלת הקפיטליזם, בהגדלת סל שירותי הרווחה והבריאות, פיקוח על נשק והתערבות רבה יותר של המדינה בחופש וחיי הפרט.
לעומתו, טראמפ תומך בשוק תחרותי וקפיטליסטי עם מינימום התערבות של הממשל בחיי האזרחים, ביטחון לאומי נוקשה ואפס סובלנות למחאות אלימות ואנטי-אמריקאיות.

מבחינת שוק ההון, טראמפ הוכיח את עצמו כ"ידידותי" מאוד לשווקים:
א. במהלך כהונתו הופחת מס החברות בארה"ב לשיעור של 21% לעומת 35% בתקופת אובמה.
ב. לאורך כהונתו לא חוקקו חוקים המגבילים את המסחר או מגבירים את הבירוקרטיה בשווקי ההון בארה"ב.
ג. הוא התנגד נחרצות להעלאת הריבית בארה"ב ואף איים לפטר את הנגיד ג'רום פאואל במידה והוא יחל בתהליך.
ד. הוא נמנע מעימותים צבאיים בכל מקום בו מתגלה סכסוך בין ארה"ב לבין מדינות אחרות ובמקומם מעדיף לנקוט בגישה של סנקציות כלכליות. לעימות צבאי משמעות כלכלית שלילית גדולה הרבה יותר על השוק האמריקאי מאשר סנקציה כלכלית.

פעולות אלו הובילו לעלייה של כ- 67% בשוק המניות האמריקאי:

UP TREND AT S&P500 SURING THRUMP
Investment Conclusion

מהי אסטרטגיית ההשקעות שלנו לתקופה הקרובה?

לכאורה, אם הייתה וודאות שסיכויי טראמפ להיבחר לכהונה נוספת גבוהים היינו מצפים לראות המשך עלייה בשווקים עם תנודתיות נמוכה אבל בפועל מצטיירת תמונה אחרת לגמרי!  ניתן להבחין בצורה ברורה  בעלייה בעצבנות ובתנודתיות.

סקרי הבחירות בארה"ב, מאז בחירתו של ביידן כנציג הדמוקרטים, מציגים באופן ברור ועקבי את בחירתו של ביידן  לנשיאות ארה"ב. הפער בין ביידן לטראמפ בסקרים עומד על שיעור של 10% בחודש האחרון:

US ELECTION SOURVEYS

איש אינו יודע מי ינצח בבחירות בארה"ב אבל הסיכויים, לפי הסקרים, אינם לטובת טראמפ.
דאגתנו העיקרית היא ששילוב העומס הכלכלי של הטיפול במגיפת הקורונה יחד עם רפורמות כלכליות שאותן ממשל ביידן ינסה לחוקק, התנהגות בלתי צפויה של טראמפ במידה ולא ייבחר והקוטביות בציבור האמריקאי עשויים להשפיע לרעה על הכלכלה האמריקאית ולגרור ירידות משמעותיות בשווקים.
בנוסף, חשוב לזכור שתוצאות הבחירות לא יפורסמו ביום אחד והמתיחות עשויה להיות גבוהה החל מה – 3/11 עד שיוודאו תוצאות אמת של הבחירות, המתיחות עשויה לעלות ולהשפיע על השווקים בנוסף להתנהגות בלתי צפוה של טראמפ בימים אלו של המתיחות.

על מנת להפחית את הפגיעה בהשקעות במידה וביידן ייבחר (ולנצל הזדמנויות לאחר מכן כשהשוק יתאושש) ומצד שני ליהנות מהמשך העליות במידה וטראמפ ייבחר אנו ממליצים להפחית בחצי את ההשקעה במניות בתיק ההשקעות ולהמתין לכל התפתחות:

1. במידה וטראמפ ייבחר
להגדיל בחזרה את ההשקעה המנייתית בתיק כאשר נראה שהשוק חוזר למסלול העליות.

2. במידה וביידן ייבחר
לראות כיצד השוק יגיב ולפעול בהתאם. אם יחלו ירידות בשווקים בעקבות הבחירה, אזי נערכנו מראש עם כספים שמושקעים בסיכון נמוך ורק "ממתינים" להזדמנות לחזור לשווקים בהזדמנות הראשונה.

Investment Warning

אזהרה

אזהרת השקעה
הניתוח מפורסם כשירות חינם לציבור וללא מחויבות.

אין לראות בכל הכתוב משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ומהווה ניתוח אישי של החברה או עובדיה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת טלביט עוסקת בייעוץ השקעות פרטי בשוק הון ועשויה לייעץ ללקוחותיה להשקיע במדד המסוקר או כל מדד אחר בהתאם לצורכי לקוחותיה.
 
כל הזכויות שמורות לטלביט יועצים פיננסים בע"מ ©
אין להשתמש במידע אשר באתר לשום מטרה אחרת לרבות הפצה או הצגה בציבור, בלי אישור מפורש מהחברה.