22/04/20: המלכודת בהשקעה בחבית נפט

zbynek-burival-GrmwVnVSSdU-unsplash

Photo by Zbynek Burival on Unsplash

שלום רב,

בימים האחרונים היינו עדים לאירוע חריג וחד-פעמי של קריסת מחיר חבית נפט למסירה בתאריך 20/04 מתחת למחיר אפס.

OIL BARREL PRICE

מקור: TradingView

אירוע זה זימן בימים האחרונים כתבות וסקירות רבות בנושא, חלקן מעודדות לבצע השקעה בנייר ערך (קרן סל) העוקב אחר מחיר חבית הנפט הנמוך ולהרוויח מעלייה עתידית שלו.

חשוב לנו להדגיש כי הסיכוי להרוויח מהשקעה זו נמוך מאוד ולכן אנו ממליצים להימנע מלבצע השקעה מסוג זה. כפי שאנו מזכירים תמיד, חשוב להבין במה מתכננים להשקיע, מה הסיכוי להרוויח ומה הסיכון הקיים בהשקעה.

קצת פרטים על המסחר בחביות נפט

מסחר בחביות נפט אינו מסחר רגיל בבורסה של קניה ומכירה כמו מסחר במניות ואגרות חוב.
המסחר בנפט מבוסס על "חוזה עתידי" – הסכם בין יצרן נפט לבין צרכן נפט על מסירה בתאריך עתידי כלשהו של כמות מוגדרת של חביות נפט במחיר ידוע מראש לכל חבית.
בעת מועד פקיעת החוזה יצרן הנפט מעביר חביות נפט לצרכן והצרכן משלם עליהן בהתאם לכתוב בחוזה.

דוגמה לחוזה: חוזה לתאריך 20/05 בו מוסכם שהיצרן מעביר 10,000 חביות נפט במחיר של 25$ לחבית.

קיימים חוזים לטווחים שונים מחודש ועד שנתיים הנסחרים בשוק ההון.

קרנות הסל העוקבות אחר מחיר חבית הנפט רוכשות, לרוב, חוזים עתידיים לטווח קצר מאוד על מנת לשקף בדיוק המקסימלי את מחיר חבית הנפט העדכני ביותר. לפני שהחוזה מגיע לפקיעה, קרן הסל מוכרת אותו ורוכשת חוזה עתידי חדש לחודש העוקב.

הרווח למשקיע בקרן הסל נוצר כאשר ערכם של החוזים שהקרן רכשה עולים עקב תחזיות לעליית מחיר חבית נפט מסיבות שונות: ירידה בהיצע, עלייה בביקוש, מתיחות גיאו-פוליטית וכדומה.

בימים אלו אנו נמצאים בתקופה מיוחדת בה, עקב משבר הקורונה ושיתוק הפעילות הכלכלית העולמית, ההיצע של חביות הנפט עולה בהרבה על הביקוש. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים המובילים בעולם, עם החזרה לפעילות כלכלית מלאה הביקוש לנפט יעלה.

להלן טבלת החוזים על חבית נפט לשנה הקרובה:
מהטבלה ניתן לראות שהחוזה למאי פקע והחוזה הקרוב ביותר ליוני נקוב במחיר של 13.8$ לחבית וחוזה ליולי (עוד חודשיים) כבר מגלם מחיר של 20.8$ לחבית.

OIL BARREL CONTRACT

מקור: TradingView

מה הבעיה בהשקעה היום בחבית נפט?

הבעיה היום בקניית קרן סל על חבית נפט היא שהחוזים לחודשים הבאים (יולי והלאה) כבר מגלמים עלייה במחיר חבית נפט עד לסך של 35$ לחבית בינואר 2022. (התופעה בה המחיר העתידי של חבית הנפט גבוה יותר מהמחיר העדכני נקראת "קונטנגו").

מכיוון שהחוזים העתידיים כבר מגלמים עלייה של עשרות אחוזים במחיר הנפט העתידי, הדרך היחידה שניתן יהיה להרוויח בהשקעה היא רק אם מחיר החבית העתידי יהיה גבוה יותר מהמחיר הנקוב בחוזה העתידיים.

אם בפועל, מחיר החבית יהיה גבוה יותר מהמחיר העתידי הנקוב בחוזים, אזיי מחיר החוזה יעלה ויווצר רווח בהשקעה.
אם, מחיר החבית יהיה נמוך יותר מהמחיר העתידי הנקוב בחוזים, אזיי מחיר החוזה ירד ויווצר הפסד בהשקעה.

לדוגמה:
מהטבלה ניתן לראות שמחיר חבית הגלום בחוזה עתידי הפוקע במאי 2021 הוא 32.37$ לחבית.
אם בפועל במאי 2021 מחיר החבית יהיה גבוה יותר מ- 32.37$ יווצר רווח בהשקעה, אבל אם המחיר יהיה נמוך מ- 32.37$ יווצר הפסד בהשקעה.

Investment Conclusion

מסקנה

מכיוון שמחיר חבית נפט לשנה הקרובה, לפי החוזים, כבר מגלם עליית מחיר של 75% (מ-20$ לחבית ביולי 2020 ל- 35$ לחבית בינואר 2022), הסיכוי להרוויח בהשקעה נראה נמוך מאוד.

Investment Warning

אזהרה

אזהרת השקעה
הניתוח מפורסם כשירות חינם לציבור וללא מחויבות.

אין לראות בכל הכתוב משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ומהווה ניתוח אישי של החברה או עובדיה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת טלביט עוסקת בייעוץ השקעות פרטי בשוק הון ועשויה לייעץ ללקוחותיה להשקיע במדד המסוקר או כל מדד אחר בהתאם לצורכי לקוחותיה.
 
כל הזכויות שמורות לטלביט יועצים פיננסים בע"מ ©
אין להשתמש במידע אשר באתר לשום מטרה אחרת לרבות הפצה או הצגה בציבור, בלי אישור מפורש מהחברה.